NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Monday, June 11, 2012

Islamic | Bersangka Baik (Part 2)





Ini merupakan sambungan daripada part 1 kat sini. Berikut ialah sambungan tips yang disarankan oleh Syeikh Abdul Kadir Al-jailani, iaitu :
  • jika bertemu dengan seseorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : “ orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperoleh, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya. Tentu dia lebih baik daripadaku ”
  • jika bertemu dengan seorang yang jahil, maka katakanlah (dalam hatimu) : “ orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia jahil (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Aku tidak tahu agaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik daripdaku ”
  • jika bertemu dengan orang kafir,maka katakanlah(dalam hatimu) : “ aku tidak tahu bagaimana keadaanya kelak, mungkin pada akhir usia dia memeluk islam dan beramal soleh, dan mungkin boleh jadi pada akhir usiaku kufur dan berbuat buruk ”
Renung-renungkan dan selamat beramal.

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

19 comments:

hairy said...

good2 :-)

Boni JLL3 said...

betul..... jangan sesekali kita berprasangka buruk kepada orang lain... walaupun orang tu memang nampak jahat diluaran, tapi siapa tau.. didalam hatinya sangat baik...

nasir hamzah said...

Tersentuh membaca entry ni, memang betul, tq Nal.. terbaik!!

9n0L4 said...

hati yg bersih pasti merangsang akal nya berpikiran positip mcm ni kan. ;)

KorN said...

stuju.. berprasangka baik is better...

NAL said...

@hairy :

yup :)

NAL said...

@Boni JLL3 :

tepat sekali bro..

NAL said...

@nasir hamzah :

bagus la tu. Sama-sama.

NAL said...

@9n0L4 :

itulah yang NAL nak sampaikan. :)

NAL said...

@KorN :

betul tu.

ctk said...

saya mmg sentiasa merendah diri sebab saya tahu ilmu saya masih xcukup :(

NAL said...

@ctk :

sama lah. Ilmu kita memang masih kurang.

dyabunga said...

berprangsangka baik pada org..:D

Afasz said...

tq for sharing ...

salam singgah n follow sini

dr
afasz.blogspot.com

eLLa n aLia said...

MasyaAllah.. betul tu, bila berfikiran macam tu, automatik kita akan selalu bersederhana dan merendah diri.. dalam masa yang sama, sentiasa dapat meningkatkan diri. insyaAllah :)

NAL said...

@Afasz :

wc. Thanks sebab sudi datang sini.

NAL said...

@eLLa n aLia :

Setuju sangat. Tapi semua tu adalah dengan izinNya. :)

Pixieser said...

hai. i like all of your entries and now i am following your blog.

NAL said...

@Pixieser :

tq.. :)

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...