NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Sunday, June 10, 2012

Islamic | Bersangka Baik (Part 1)


sumber : images.google.com

NAL nak berkongsi sesuatu yang boleh kita sama-sama amalkan. Antara tips yang disarankan oleh Syeikh Abdul Kadir Al-jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan:

  • jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik daripadamu dan ucapkanlah (dalam hatimu) : “ mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih mulia ”
  • jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : “ anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik daripadaku
  • jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : “ dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama daripadaku,tentu dia lebih baik daripadaku ”
Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

16 comments:

Ayuni said...

hm, tips yg bagus...

babycomel said...

nak jgk ucap dlm hati 'aku mahu jd lebih baik dr mereka-mereka ni'
tapi jgn la dlm hati je, kena la usaha kearah tu kan ;)

syafiqakarim said...

betul.
bersangka baik sentiasa
even jumpa org yg teruk,
doa kan saja.

KorN said...

Lepas ni kena bersangka baik la pada sape2 pon... dan telah pon di praktikkan semenjak dua menjak ni...

Cinta Misteri said...

Alhamdulillah...pengisian yg mulia. Brsangka baik itulh yg sbaiknya..

9n0L4 said...

nice nice nice. saling beringatlah kite ye. :)

ctk said...

bersangka baik..aman dunia :)

Misz Mieza said...

Nice sharing! InsyaAllah akan diamalkan.. =)

NAL said...

@Ayuni :

Take Note yer :)

NAL said...

@babycomel :

betul juga tu. Ape2 pun kite kena mulakan dari dalam hati sebab dalaman menentukan luaran ^^

NAL said...

@syafiqakarim :

setuju. Mana la tahu, suatu hari nanti kita dipertemukan sekali lagi dengan orang tu dan posisi kita berubah pulak..

NAL said...

@KorN :

Yup. Bagus lah :)

NAL said...

@Cinta Misteri :

Betul tu :)

NAL said...

@9n0L4 :

tQ. Saling mengingati sangatlah baik.

NAL said...

@ctk :

Betul. Aman dunia.

NAL said...

@Misz Mieza :

Tq. Insha Allah, kita akan beroleh manfaat.

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...