NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Friday, July 06, 2012

Islamic | Cinta Sejati


NAL terpanggil untuk sertai contest hebat abad ini. Contest ni adalah anjuran bersama dan dikenali sebagai "SELENDANG MERAH & AIN DYAZA | KONSPIRASI KREATIVITI BLOGGER 2012".


tumbuk banner untuk join..


Jom ikuti entri khas NAL untuk contest ini. Cinta Sejati.



Manusia acapkali memuja cinta yang tak masuk akal - NAL tak kata kat korang semua taw. Ha? Tak masuk akal? Mungkin selama ini kita hanya melihat kepada cintanya sahaja. Kita sendiri tak pernah terfikir akan sekelilingnya.

Antara cinta yang mungkin nampak bahagia diluarnya, namun bermasalah didalamnya ialah :
  • Memuja keagungan cinta Shah Jehan kepada Mumtaz melalui Taj Mahal sedangkan beribu-ribu pengukirnya dibunuh untuk mengelakkan ciptaannya ditiru.
  • Memuja cinta Laila dan Majnun sedangkan Majnun seperti 'gila' dalam cintanya.
  • Memuja cinta Romeo dan Juliet padahal masing-masing membunuh diri.

Adakah ketiga-tiga cinta diatas layak disebut sebagai CINTA? Adakah korang pernah mengidam-idamkan CINTA sebegitu rupa? Yang pasti "buka mata dan buka minda" sebelum "tepuk dada, tanya selera".


Mungkin ada juga dikalangan kita yang sangat taksub akan kisah-kisah cinta yang dipertontonkan. Ada juga yang berharap akan memperoleh cinta sedemikian rupa. Tetapi adakah cinta Izzah terhadapa Haris di dalam Ombak Rindu benar-benar akan berlaku?


Jika inginkan role-model dalam bercinta, contohi junjungan mulia Rasulullah SAW. Kenapa?

Ketika kewafatan Saiditina Khadijah dan Abu Talib, tahun itu telah dinamakan sebagai tahun kedukaan. Rasulullah juga mengamalkan monogami semasa hidupnya dengan Saiditina Khadijah, malah Saiditina Aisyah juga sering cemburu kepada Saiditina Khadijah kerana Rasulullah SAW selalu menyebut namanya dan merinduinya sehinggakan sahabat-sahabat Saiditina Khadijah turut diraikan oleh Rasulullah SAW.

#Inilah yang dikatakan CINTA SEJATI.


Mangsa TAG : SKL | Womahimia

p/s : tugasan contest dah selesai! Mohon diperkenankan.

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

42 comments:

KY said...

cinta yang bahagia adalah cinta yang datang bersama cintaNYA

Zul De Alexis said...

cinta itu indah kalau kena caranya..:))

nice

NAL said...

@KY :

tepat sekali. Dengan cintaNya, cinta kita lebih bermakna.

NAL said...

@Zul De Alexis :

Sokong. Yang penting, halalkan dahulu apa yang haramnya.

Boni JLL3 said...

tu lah masalahnya.. bila manusia kini sering disogok dengan cerita2 cinta mereka yang kononnya agung dan sempurna sedangkan siapa mereka jika nak dibandingkan dengan Rasulullah??

Itqan Izzati said...

Cinta sejati wujud apabila Allah & rasul menjadi cinta pertama.. ;)

O CIKTEDDY said...

dan sebaik-baik contoh adalah Nabi Muhammad saw..kan? ^^

NAL said...

@Boni JLL3 :

Tepat sekali bro. Cerita2 tu tak salah, namun mentaliti masyarakat yang patut diubah..

NAL said...

@Itqan Izzati :

Itulah yang sebenarnya..

NAL said...

@O CIKTEDDY :

betul. Sebaik-baik contoh..

si kiut lavender said...

itulah realiti pasangan remaja kini
mengagungkan cinta yg kurang bijak tuh
mungkin xbyk yg tau juliet bunuh diri sebab ingat romeo mati
macam kisah cleopatra pula saja hlurkan jarinya utk dipatuk ular sebab ingat mark anthony mati
bgitu jgak kisahnyacinta laila dan majnun..

btw,,tq for tag..lanih kami bukan dlam mood cinta jadik xda idea nak buat ayt jiwang camna..kikiki

KorN said...

aku tertarik lah dengan kisah 3 cinta kat atas tu.. sebab aku tak pernah tau pon pesal pengukir taj mahal tu

afzalsukasuki said...

camner la aku leh lupa contest budak dua ekor ni.aishhh

NAL said...

@SKL :

Setuju sangat..
:)

NAL said...

@KorN :

sekarang dah tahu..so, ambil tahu la..

NAL said...

@afzalsukasuki :

cepat2 join yer :)

Tihara said...

cinta hanya kerana Allah :)

Waalid5035 ™ said...

betul..Nabi S.A.W ialah contoh cinta terbaik..

Allohumma Sholli 3ala Saidina Muhammad Wa3ala Aalihi Wasohbihi Ajma3in

N3 Waalid Terbaru : <a href="http://permataperjuangan.blogspot.com/2012/07/jumaat-berselawat-01.html> Jumaat Berselawat #01</a>

Fakhrul Haiyin said...

wah. mcm best jak. hhe.

NAL said...

@Tihara :

Cinta Allah membawa ke Syurga..

NAL said...

@Waalid5035 ™ :

Sokong Waalid.. :)

NAL said...

@Fakhrul Haiyin :

ape yg best? contest? sure la..

cendol said...

oh contest ni..contest ni mmg awesome la hadiah dia..smoga berjaya ye Nal..
btw,betul tu Cinta Ilahi jugak yg sejati dn abadi..
cintan cintun dlm tv tu semuaaaaa nya tipu!!haha

NAL said...

@cendol :

thanks cendol.. :)

Sarah Mohd Saleh said...

cnta omputh sume bagai xlyk digelar cnta sejati.itu cinta xbriman.mmg sgt stuju cntA sjati nabie muhammadsaw.indah cntaan baginda n isteri ;D

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

all the best ;)

zaxx said...

nal,gudluck..btw, nice entry, semua org inginkan cinta yg terbaik..:)

NAL said...

@Sarah Mohd Saleh :

sokong kata-kata tu.

NAL said...

@ADZA IRDAWATI aka MAK DARA :

Thanks Mak Dara.

NAL said...

@zaxx :

thanks ya..semua nakkan yang terbaik ~

hairy said...

wahhhhh!!!!

miss Fyqa said...

good luck utk contest :)


tq singgah blog fyqa :)

NAL said...

@hairy :

ape ? haha

NAL said...

@miss Fyqa :

Thanks..

YaNa Yassin said...

Hi,.. datang dari blog MD. Salam kenalan di Blog yaa. Happy blogging. :))

NAL said...

@YaNa Yassin :

salam kenal. You too.

★M裏 Èlêêñ★ said...

NAL,
nice entry...and done follow ;')

NAL said...

@★M裏 Èlêêñ★ :

thanks ya.

Sharidawati Shahrudin said...

all the best ye :)

NAL said...

@Sharidawati Shahrudin :

thanks.

iEdA said...

Betol 2...budak2 skrg bnyk disogokkb ngn citer2 cinta yg blom
tentu akhirnya...btw,good luck ya :)

Ain Dzaya said...

betul kata sm tu..cinta akan jadi indah kalau kene caranya dan menjadi lebih indah jika berteraskan Allah dan rasulnya :">

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...