NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Sunday, July 22, 2012

Berat Tak Turun ?



Selalunya ramai orang yang akan mengambil peluang untuk menurunkan berat badan apabila bulan puasa tiba. Tetapi tak semua mampu menurunkan berat badan seperti yang diimpikan. Umumnya, memang kita boleh menurunkan berat badan semaksimum mungkin ketika Ramadhan. Korang hanya perlu lakukan satu syarat ni.
semasa berbuka, makan sebiji kurma. 5-10 minit selepas itu barulah makan nasi atau juadah yang lain.
Rasional? Kurma tadi akan membuatkan perut kita beroperasi semula setelah seharian tidak masukkan makanan. Apabila korang makan nasi 5-10 minit selepas makan kurma tadi, ia akan memudahkan proses penghadaman. Bayangkan, korang masukkan semua makanan ketika berbuka. Adakah perut dapat memproses semua makanan itu? Sedangkan seharian kita berpuasa. SELAMAT MENCUBA.

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

39 comments:

Tihara said...

insya Allah yang tu lah yang patut kita amalkan :)

Ameerul Ashraf said...

serius baru tahu.. thanks kongsi info nih... patot la da muncit.. hehehe.. :)
selamat menjalani ibadah puasa ye..

Ameerul Ashraf said...

serius baru tahu.. thanks kongsi info nih... patot la da muncit.. hehehe.. :)
selamat menjalani ibadah puasa ye..

NAL said...

@Tihara :

betul tu akak.

NAL said...

@Ameerul Ashraf :

Welcome. Selamat berpuasa juga.

Joel Leslie said...

selamat berpuasa NAL :)

[PCL] said...

harap tak bertamabh berat badan nih...nk makan mentain jer dan ikut petua yg disarankan, Tq NAL.

Nadot said...

Ishk...susahnye nak cube untuk sy yg mmg dah obese ni..hoho

NAL said...

@Joel Leslie :

Thanks Joel.

NAL said...

@[PCL] :

Sama-sama PCL. Moga2 berguna ya petua tu.

NAL said...

@Nadot :

Cuba dulu. Insha Allah.

leakedknowledge said...

ak nk tambah berat badan ak, acaner tu? mkn byk2 tp xgemuk2...perut jer yg gemuk/ boroi...sigh

NAL said...

@leakedknowledge :

try weight gain la..ahaha

lola said...

patut la six pax aku semakin menjadi2..hahahah...tobat dah berbuka tak nak makan byk2...hahahaha...!

9n0L4 said...

tulah rasionalnye solat maghrib dulu baru makan kan. ;)

Masha Meisters said...

erm,,,kurma memg banyak khasiatnya kan...:) salam ramadhan nal

SyamimiNazifa said...

k baru tahu thanks NAL xD

Waalid5035 ™ said...

Berat badan yang nampak secara zahirnya kita sangat risaukan..tapi yang kita xnampak(batin) jarang yang risaukannya...so,berhati-hati pahala puasa kita jangan jadi kurus..^_^

zaxx said...

thanks..info yg berguna nal..:)

NAL said...

@lola :

amboih..dahsyat sangat2 tu..

NAL said...

@9n0L4 :

Betul tu. Nak bagi perut bekerja pelan2..

NAL said...

@SyamimiNazifa :

Sama-sama.

NAL said...

@Waalid5035 ™ :

nasihat berguna tu Waalid. Thanks. Insha Allah, pahala tak kurus..

NAL said...

@zaxx :

Welcome. Try taw..

NAL said...

@Masha Meisters :

Banyak sangat.. :)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

baguss tip ni ;)

Yumida said...

betul tu nal..harus dicontohi yg mkn kurma utk berbuka puasa tu...cam sy melantak je..tetibe senak perut...sendiri cari penyakit...

Nurlyla said...

insyaAllah.. nal kurangkan minum air sejuk tapi jangan drastik kurangkan pengambilan makanan terus.

NAL said...

@ADZA IRDAWATI aka MAK DARA :

Thanks MD..

NAL said...

@Yumida :

haha..perut tgh kosong tu, tiba2 melantak mcm2..memang perut tak leh terima la tu :)

NAL said...

@Nurlyla :

insha Allah..

Boni Kacak said...

betul jugak tu.. perut pun tak boleh terkejut juga. kalau terkejut, maacam mana dia nak proses makanan tu?

dyabunga said...

lepas ni dya nk mkn kurma dulu..hihih

NAL said...

@Boni Kacak :

tepat sekali.

NAL said...

@dyabunga :

cuba la..hihi

AmyZana said...

Dah lamo x mkn kurma sbnrnye :3

NAL said...

@AmyZana :

owh, ye ke. :D

Hidayah Bach said...

ermmm..menarik nih..
ok..nak cuba buat hari nih..
:D

NAL said...

@Hidayah Bach :

Try la :)

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...