NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Monday, June 25, 2012

Tips Mencari Jodoh yang Baik (PART 1)




sumber : images.google.com

1) Jadilah orang yang baik.
  • Untuk mendapat yang terbaik, yang soleh dan solehah, kita sendiri haruslah berusaha mempersiapkan diri menjadi produk yang soleh dan solehah terlebih dahulu. Persiapkan diri kita dengan ilmu agama yang kukuh dalam pelbagai bidang. Jika tidak mampu, sekurang-kurangnya dengan ilmu perkahwinan Islam. Kebiasaanya, produk yang soleh dan solehah sentiasa mendapat perhatian dan yakinlah dengan janji Allah SWT. Allah S.W.T berfirman dalam surah an-Nur ayat 26 yang bermaksud,

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”


2.Mendampingin orang-orang yang baik.
  • Dampingilah orang yang baik akhlaknya (tak semestinya alim ulamak sahaja). InsyaAllah, kemungkinan jodoh kita juga akan berkisar dalam lingkungan orang-orang yang baik sama ada saudaranya mahupun tetangganya. 
3.Melazimi tempat-tempat yang baik.
  • Lazimilah tempat-tempat yang baik dan kemungkinan kita untuk bertemu orang-orang yang baik juga tinggi.
bersambung...

Kredit : Quds. Rujukan : Denyut Kasih Medik (Dr Farhan Hadi), Cinta High Class & Cintaku kerana Agamamu (Fatimah Syarha & Dr Farhan Hadi) & Majalah Solusi Isu 41 (Tutup Aurat Supaya Selamat)

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

21 comments:

babycomel said...

setiap dr kita pasti mengharapkan yg terbaik dlm soal jodoh. tapi layakkah kita mengharapkan kesempurnaan andai diri tidak sempruna? itu yg sering bermain kt kepala otak ni.. hehehe sorryla, ayat cam serius je (memang tengah fikir byk pasal jodoh ni)

womahimia said...

good emtrt. semoga mendapat jodoh yg baik :)

Tihara said...

berdoalah bersungguh2 agar dikurniakan jodoh yang soleh solehin, dan moga diri diberi taufik dan hidayah menjadi orang yang soleh juga..doa, senjata orang mukmin..

hairy said...

TGH CRI JODOH JGA NI...SOBBB

nasir hamzah said...

Salam Nal, Sedih pulak baca entry nal kali ni, erm mungkin belum sampai jodoh lagi wat nasir dan mungkin juga terselit hikmah dari semua ini..

♥ sitifarhana ♥ said...

org yang baik, pasti utk yang baik jugak :)

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

;)

sudah anak sorg. cukupla cinta pun sorg. hehe

aReLaN said...

moga ditemukan jodoh yang terbaik insya-ALLAH

nurfa22 said...

sweet... hehe

nurfa22 said...

ella msih 19 thun.. blum fkir psal jdoh lgi.. biar ibubapa uruskan lh... hehe.. tpi btullah, bla kit prbaiki diri dulu, automatik kita akan brkwan dgn org yg baik2.. mcam ella, mmang pntingkan ilmu dulu.. n rakan2 ella pun bgitu gak.. apa yg kita buat adalah dari hati kita.. dn apa yg kita buat tu akan mmbwa kita ke golongan yg sma mcm apa yg kita buat.. so, pendek kata, bermula dari diri dulu... :)

9n0L4 said...

pendek kate, sume kene yg baik² dan bermula dr kita sdiri. ;)

NAL said...

@babycomel :

betul juga tu. Jadi kalau nak yang baik, diri mesti la sentiasa baik juga.

NAL said...

@womahimia :

Thanks. You too !

NAL said...

@Tihara :

Betul tu akak. Doa adalah senjata kita.

NAL said...

@hairy :

Berdoalah. Insha Allah dipertemukan olehNya juga nanti.

NAL said...

@nasir hamzah :

sabarlah nh sebab bila masanya tiba ada la jodoh tu.

NAL said...

@♥ sitifarhana ♥ :

Tepat sekali. tetapi ada juga yang baik mendapat yg kurang baik & itu adalah saling melengkapi.

NAL said...

@Khairul Hakimin B. Muhammad :

Wah, semoga bahagia hingga ke akhir hayat.

NAL said...

@aReLaN :

AMIN. Insha Allah.

NAL said...

@nurfa22 :

Betul tu. Fikirkan apa yg penting dahulu. Jodoh juga penting tapi pada usia muda sebegini pelajaran perlu diutamakan sebab itulah yg akan menjamin masa hadapan.

NAL said...

@9n0L4 :

Itulah maksud semuanya..

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...