NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Saturday, June 23, 2012

Benih Yang Baik


Segmen masyuk abad ini : kat sini


NAL ada baca sebuah buku " Persediaan Minda Untuk Menjadi Pelajar Cemerlang oleh Osman Affan ". NAL tertarik dengan satu kata-kata yang terdapat dalam buku tu. Sekali baca macam tak membawa apa-apa maksud, namun bila NAL fikir seketika maksudnya sangat mendalam.

Sekiranya kita menanam benih pokok bendi, tentulah pokok bendi yang tumbuh bukan? Tetapi sekiranya kita mahukan pokok rambutan, dapatkah kita hasilkan itu apabila kita terus-terusan menanam benih pokok bendi?

NAL yakin korang akan faham benda ni. Tapi mungkin pemahaman kita akan berbeza-beza. Jadi apa pandangan korang? Tinggalkan idea korang.

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

26 comments:

KorN said...

kalau aku nak sayur bayam, kenalah tanam benih bayam.. xkan la benih bendi.. macam tu la maksudnya kan NAL...
*skadar lebih kurg maksudnya

Zul De Alexis said...

benih yang baek jika di campakkan kelautan sekali pun akan menjadi satu pulau yang indah..

syafiqakarim said...

em.nak sesuatu kena berusaha.
jgn hanya duduk,hrp itu saja.
nak lebih,usaha lebih.


entah

churippu farah said...

Maksudnya biar usaha itu setimpal dengan apa yg kita nak buat..mcm cnthnya klw kita target nak pass xam ja..kita buat lah mcm nk pass xam..tp klw nk jd pelajar cemerlang,kita x akan dpt klw usahanya sama dgn usaha kita just nak pass xam..itu yg frh phm lah..hehe..

Yumida said...

inginkan pencapaian luar biasa..keluar dari kepompong kebiasaan hidup..tebarkan sayap..langkah lg maju ke depan...usaha..jatuh lagi..usaha!
inginkan sampai ke puncak..tp x mahu mendaki...duduklah di situ...

wan niahix said...

maksudnya, kalo nak buat sesuatu yg lebih baik, kita kene improve kot...

hehe...

"keep smiling"
^_^

-Wan Niahix-

9n0L4 said...

di mana ade kemahuan, di situ ade jalan. ;)

NAL said...

@KorN :

hampir sama la tu :)

NAL said...

@Zul De Alexis :

bile baik semuanya akan menjadi indah ^^

NAL said...

@syafiqakarim :

Nice. Apa yg kita dpt sama la dengan usaha kita idok..

NAL said...

@churippu farah :

betul sangat la tu.. :)

NAL said...

@Yumida :

Bijak memang bijak. ^^

NAL said...

@wan niahix :

Boleh diterima juga. Thanks

NAL said...

@9n0L4 :

Yup, kalau diri tak nak memang tak dapat la kan.. ^^

Tihara said...

dari tak tanam apa2 lansung baik lah tanam bendi ke apa ke...yang penting usaha tangga kejayaan..hehe :)

Misz Mieza said...

Benih yang baik jatuh kat mana2 tetap pun akan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat.. =)

NAL said...

@Tihara :

Betul. Tanpa usaha, tak der la apa2.. :)

NAL said...

@Misz Mieza :

Tepat sekali.

Harith Iskandar said...

nk jadik pokok kelapa jerk...ehe

[PCL] said...

sy suka org yg punya semangat tinggi cmni...

ctk said...

benih lau xdisiram, xdijaga, xmenjadi jugak :D

womahimia said...

nice. you're very right :)

NAL said...

@Harith Iskandar :

Rasional ?

NAL said...

@[PCL] :

Ye ke? Kenapa ye? Dapat motivasikan diri jugak kan..

NAL said...

@ctk :

Yang tu sudah tentu.. :)

NAL said...

@womahimia :

Thanks ya..

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...