NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Sunday, April 22, 2012

Kenali Diri




Adakah anda mengenali diri anda? Mungkin ada sesetengah daripada korang merasakan yang dia tahu siapa diri dia. Hakikatnya, kita hanya mengenali sebahagian sahaja daripada diri kita. Korang tahu tak sama ada korang ni termasuk dalam orang yang bertingkah laku ASERTIF, PASIF atau AGRESIF ?

Tingkah laku ini dapat diukur dengan pelbagai aspek, namun NAL nak kongsikan dua sahaja iaitu mengukur melalui NADA SUARA dan RENUNGAN MATA. Korang terjah la satu persatu ok.




Nada Suara,
  • ASERTIF : tegas, sederhana & bermakna, tidak terlalu kuat atau sederhana
  • PASIF : kadangkala merengek, tersekat-sekat, mendatar & bosan
  • AGRESIF : tinggi, lembut tetapi menyindir, lantang & nyaring


Renungan Mata,
  • ASERTIF : mesra tetapi tidak 'merenung tajam', menerima
  • PASIF : mengelak pandangan, tunduk ke bawah
  • AGRESIF : merenung tajam & menguasai, terbuka luas & terbeliak

Korang yang mana satu? ASERTIF selalunya mereka yang berani, PASIF ialah orang yang agak takut (lemah) & AGRESIF ialah mereka yang ganas (garang). NAL nak sangat tahu korang ni orang yang macam mana !


Sumber : diolah daripada buku 'KATA DIUCAP PERASAAN DIJAGA Keterampilan Komunikasi Berkesan',Fauziah Wan Jaafar

Sumber gambar : Google.com




Check it out..
Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

27 comments:

Harith Iskandar said...

baru kenal sket2 diri sendri :) ehehe tp mujur lah masih kenal belas kasihan :p

Sarah Mohd Saleh said...

kenal lahhh kot diri nih cmneeee ;)

9n0L4 said...

hee. tak tahu yg mn satu. puas duk fikir. :p

si kiut lavender said...

entah..

otakku kosong kosong....lallalalala

NAL said...

@HarithIskandar :

bagus lah :p

NAL said...

@9n0L4 :

teruskan berfikir..

NAL said...

@SKL :

Najwa ek?kosong, kosong ^^

Cha_Haya said...

eh Nal jwb la dlu.. Nal jenis yg mcm mna.. he3 ;P

NAL said...

@Cha_Haya :

NAL pun tak pasti..haha :p

aReLaN said...

i'm agresif.hohoho

Cha_Haya said...

haha.. punye smangat nk tnggu jawapan! hampeh.. =P
errr ASERTIF kot.. KOT je la... >.<

NAL said...

@aReLaN :

ya?bahaya tu.

NAL said...

@Cha_Haya :

actually, NAL kdg2 ASERTIF..jrg la PASIF..

Boni JLL3 said...

aku boleh jadi orang yang kesemua tu la..adoi..pelik tul

NAL said...

@BoniJLL3 :

tak pelik la..ada juga orang dok dlm ketiga-tiga group sebab perbezaan persekitaran dia..

shiema sufian said...

Shiema kalau suara agresif, kalau mata memang pasif lah (:

NAL said...

@ShiemaSufian :

wah, mantap vokal shiema :p

Cik Penguin_Solehah said...

saya ditengah2 pasif dan asertif.. Kadang2 agresif=p

Eyqa Hasnan said...

suka entry nie !

NAL said...

@Cik Penguin_Solehah :

hahaha.. ^^

NAL said...

@EyqaHasnan :

yeah !

uncHa said...

wow hee

NAL said...

@uncHa :

ape yang wow? hihi

Boni JLL3 said...

maknanya aku ni normal la ek? pergh..lega aku..ko buat aku takut je..hehehe

Tihara said...

sebenarnya org lain lebih nampak karekter kita kan... :)

NAL said...

@BoniJLL3 :

maybe la bro..HAHA

NAL said...

@Tihara :

betul tu akak.

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...