NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Saturday, April 21, 2012

Berfikir Sejenak







Kali ni NAL nak ajak korang semua kupas satu topik. Sebelum tu NAL nak tanya sikit, pernah tak korang berfikir sebelum membuka mulut untuk menyatakan sesuatu? Kenapa? Mesti la ada kaitan dengan tajuk entri kali ni.

Tak dapat dinafikan lagi bahawa terdapat titik perbezaan apabila kita berfikir sebelum berkata-kata dan berkata-kata tanpa berfikir. Kesannya bukan pada kita tetapi pada orang lain.

" ...Kata ibarat pedang
yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
menyedarkan kita... "
*bait-bait lirik dalam Bicara kata - InTeam..

Kata-kata yang kita tuturkan mungkin akan meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri seseorang. Oleh sebab itulah, kita sepatutnya berfikir sebelum berkata-kata. Memang banyak kebaikan yang bakal kita dapat kalau kita berfikir dahulu. Korang terjah status-status di bawah dan fahami ok,


sangat-sangat tajam..

terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa..

tak perlu menilai seseorang sebab kita bukan siapa-siapa,
semuanya sama di sisi ALLAH..

Kalau korang setuju, jangan segan-segan nak hit button LIKE.
Credit to @LoLy NiMi


Check it out..


Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

30 comments:

Azee Hana said...

terlajak perahu boleh diundur,,terlajak kata..............

NAL said...

@AzeeHana :

terlajak kata tak boleh diundur dah.

aReLaN said...

memang betul tu.sebab tu nak cakap pape kena beringat.jangan la ikut sedap mulut je kan.

Tihara said...

Setiap kata-kata yang keluar dari mulut kita mencerminkan hati..buruk kata-kata itu, buruklah hati dia..indahnya kata-kata itu, indahlah hatinyanya..wallahualam :)

NAL said...

@aReLaN :

yup, betul sgt

NAL said...

@Tihara :

sokong akak..mendalam kata-kata tu..kata-kata mencerminkan siapa kita..

Nurul Nisya said...

nice :) heee

si kiut lavender said...

yeah2..

tapi kalau tgh marah apa pun tak boleh..wuwuwuwuuw

NAL said...

@NurulNisya :

tQ.. :)

NAL said...

@SKL :

betul juga tu..

lisa said...

kalau salah cakap, mesti ada yang terasa. memang kena selalu jaga percakapan :)

Rozuan Ismail said...

berfikir dahulu sebelum berkata =)

ctk said...

kerana mulut, jiwa binasa..huhuhu'

sebelum bercakap, cuba pikir kalau org len yg ckp gitu kt kita ...

Boni JLL3 said...

hurm, sebab tu ada juga orang kata ' lebih baik diam dari berkata2'. ada hikmah juga di sebalik kata2 ni

NAL said...

@Lisa :

betul..

NAL said...

@RozuanIsmail :

itulah yang dibincangkan ^^

NAL said...

@ctk :

sokong..bayangkan orang lain cakap macam tu kat kita, kalau kita terasa..faham-faham la kan2?

NAL said...

@BoniJLL3 :

kata-kata itu lebih baik untuk kita amalkan..

acheeqa farhana said...

kata2 ni mmg sgt hebat penangan die..

so,kne jaga stiap tutur bicara kite..kdg2 diam tu lbh baik kalau apa yang akan kite cakap tu myakitkan hati org lain..

teha said...

sbb tu , b4 ckp , kena fikir dulu.. jgn main redah jee.. hee :)

KorN said...

wah.. dah mcm status aku la kat fb bbrapa hari lpas...

NAL said...

@AcheeqaFarhana :

diam adalah penyelesaian terbaik.

NAL said...

@Teha :

berhati-hati tak salah kan?

NAL said...

@KorN :

ye ke?bagus la ^^

-Incek Fik- said...

terlajak perahu kadangkala-kala boleh tersedut dalam pusaran air atau pon dihentam jeram air yang deras, tapi terlajak kata konform lebih sakit madahnya ibarat hati yang dihiris pedang..

Harith Iskandar said...

geram tgk pib bibir tu.ekekeke :p

ke lain pulak aku nie :p

NAL said...

@-Incek Fik- :

wah, bermadah-madah pulak yer..memang sakit..

NAL said...

@HarithIskandar :

ha? asal lak geram? HAHAHA..memang lain la

9n0L4 said...

sangat betul. kata kata melambangkan peribadi kita. sblm ckp, fikir dulu agar kita tak perbodohkan diri sdiri. ;)

NAL said...

@9n0L4 :

setuju sgt2 :p

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...