NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Thursday, April 19, 2012

Islamic | Isteri untuk Akhirat





Entri kali ni NAL nak share sesuatu yang maybe ramai lelaki di luar sana idamkan. NAL tak menunding jari kepada sesiapa & entri ni pun tiada kaitan dengan sesiapa. Jom ikuti sketsa dibawah,

-----------------------------------------------------------------

Pada suatu petang, Mikhail pulang ke kampung halamannya setelah sekian lama tidak menjejakan kaki di tanah kelahirannya. Kepulangan Mikhail disambut mesra oleh seluruh keluarga & saudara-maranya.

Keesokkan harinya, Mikhail ke Warung Nasi Lemak Mantap untuk sarapan. Hampir 3 tahun, Mikhail tidak merasai kesedapan nasi lemak di situ. Sedang Mikhail makan..





Munir : Eh, khail !



Mikhail : Oh, kau rupanya nir. Assalamualaikum :) 



Munir : >< Waalaikumussalam wbt. Bila kau balik sini? 



Mikhail : Semalam. Lama aku tak jumpa kau nir. Kau ni dah keja atau masih melepak nir? 



Munir : Mahu tak lama. Hampir 3 tahun khail. Aku? Mesti la aku dah keja, aku dah kahwin pun khail. Kalau tak keja mana la aku nak cari duit tanggung anak bini aku. Kau tu, bila lagi nak kahwin khail? 



Mikhail : Ha? Dah kahwin? Cepat betul masa berlalu. Aku bukan tak nak kahwin, tapi aku masih mencari. Kau tahu la kan ciri-ciri wanita idaman aku macam mana. Susah nak cari yang betul-betul ikhlas. 



Munir : ala khail, aku tahu yang macam mana kau nak tapi sekarang ni dah ramai pun wanita bertudung. Kat kampung kita ni pun ramai. Kau pilih je la, apa susah. 



Mikhail : nir, aku tak nak berkahwin dengan perempuan bertudung ! 



Munir : Ha? Asal lak? 



Mikhail : Aku nak berkahwin dengan wanita yang tutup aurat.. 



#maaf perbualan mereka terpaksa NAL potong ^^

-----------------------------------------------------------------




Korang faham tak apa yang nak Mikhail sampaikan ? Kalau faham ok la tapi bagi yang kurang jelas, meh sini NAL nak perjelaskan. Korang mesti faham ayat di bawah,

" ..yang berTUDUNG tak semestinya menutup AURAT,
tapi yang menutup AURAT semestinya berTUDUNG.. "




The moral of the story : yang bertudung bukan PILIHAN, yang menutup aurat jadi IDAMAN

Hasil Penulisan : Mohamad Hamizan Halim
Penghargaan idea : Siti Nurfairuz Mohd Roslan

Sumber gambar : budiey.com & google.com






Check it out..
Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

48 comments:

O CIKTEDDY said...

wah..baguslah begitu..tp kalo nak yg baik,kita pun kena usaha jd baik =D

NAL said...

@O CIKTEDDY :

betul..lelaki baik untuk wanita baik..kan2 ?

fiQ'Ra said...

akak suka entry ni.. mizan nak tau tak, tak silap akak, abg afiq pernah kata macam tu ..

"abg tak nak berkahwin dgn perempuan itu yang hanya memakai tudung, tapi biarlah menutup aurat dgn sempurna"

thats why akak pilih abg afiq as my husband ;) seorang yg tahu membimbing wifenya nanti

c'axoera ヅ said...

fahm2 sendiri sudah kan

9n0L4 said...

ye betul. insha Allah. kite adalah cermin pasangan kite. so, behave. ;)

teha said...

cantik nyee heliza !

Tihara said...

haah, betul tu, nak cakap lebih2 tk boleh jugak tapi kalau nak renungkan memang sangat panjangg..thanks for sharing :)

uncHa said...

un suka entry ni :)

Boni JLL3 said...

aku turut terbabit untuk menyukai entri ni..hehe..terbaekk nal

Sarah Mohd Saleh said...

yessss betullll tu nal.cr lah yg mnutup aurat ;)

NAL said...

@fiQ'Ra :

sweet betul..semoga berpanjangan ke akhir hayat.

NAL said...

@c'axoera ヅ :

yup, faham2 sendiri

NAL said...

@9n0L4 :

setuju sgt..behave urself

NAL said...

@teha :

comel ^^

NAL said...

@Tihara :

betul..ni pun sekadar pandangan & pendapat..wc

NAL said...

@uncHa :

thanks un

NAL said...

@Boni JLL3 :

terima kasih ye Boni..

Cha_Haya said...

ramai yg bertudung... tapi....... masih belum menepati syarat2 yg islam gariskan.. kdg2 bertudung hanya kerana fashion semata2..

thanks for sharing.. peringatan utk chahaya jgk.. ^^

Woofer Storm said...

entry ni best bro.thank.

#comel je heliza,bakal isteri sy ni..hahaa

Warna Warni Kehidupan said...

betul la tu..ramai yang bertudung tapi tak menutup aurat.. dan ramai yang membalut aurat dari menutup aurat.. wallahu alam..sama2 memperbaiki diri..

NAL said...

@Cha_Haya :

betul tu..tapi semua tu atas diri sendiri, sebab tiad siapa yg mampu mengubah kita melainkan kita yang cuba untuk berubah

NAL said...

@WooferStorm :

Terima Kasih..owh, bakal isteri awak..haha

NAL said...

@WarnaWarniKehidupan :

setuju juga dgn pandangan awak..sama-samalah kita berusaha untuk menjadi yang terbaik ^^

NAL said...

@SarahMohdSaleh :

Insha Allah, semuanya dah ditentukan Allah.

lisa said...

so true nal! mula2 baca agak mengelirukan sikit, tp bila dah habis, baru faham :)
dari filem syurga cinta ke nal?

NAL said...

@lisa :

bagus la..hihi..xla ni, dialog tu idea NAL sendiri..

Misz Mieza said...

setuju! Zaman sekarang ramai wanita yang dah mula bertudung.. Tapi belum tentu menutup aurat..

si kiut lavender said...

i love that nal

tgh berusaha nak perbaiki aurat skl..^^,

NAL said...

@MiszMieza :

betul tu

NAL said...

@SKL :

thanks a lot SKL..all the best yer ^^

Boni JLL3 said...

same :)

-Incek Fik- said...

pakai tudung tu tak wajib, yang wajib tutup aurat hehee..

izan mama mia said...

perempuan bertudung memang ramai ...adakah berfesyen semata..?

first time dtg cni..:)

Azee Hana said...

tq 4 sharing..=)

Woofer Storm said...

update cepat..tak blh tgk muka heliza ni lama2 sngt.comel sngat,hehee

NAL said...

@-Incek Fik- :

setuju sangat.

NAL said...

@izan mama mia :

secaranya fitrahnya tudung tu bukanlah fesyen, tetapi hari ini tudung itu ibarat satu trend..boleh pulak sekejap pakai sekejap tidak..
welcome to Nyte Am's Life!

NAL said...

@Azee Hana :

welcome..thanks for visiting

NAL said...

@WooferStorm :

ok2..HAHA

NAL said...

@BoniJLL3 :

^^

Rozuan Ismail said...

nice daripada NAL. suka yg part bertudung n menutup aurat tuh.

ctk said...

carilah wanita yg menjaga agamanya dan maruahnya :)

NAL said...

@RozuanIsmail :

thanks ye

NAL said...

@ctk :

setuju..itu yang penting

Nisa said...

Suka words that you quoted.

NAL said...

@Nisa :

thanks

KorN said...

Yess memang aku setuju dengan entry ni... kalu boleh aku pon nak cari ister bukan sahaja bertudung, malah menutup aurat semua nya dan kalau boleh jugak menjadi ibu yang baik kepada anak2 aku kelak...

NAL said...

@KorN :

insya Allah.

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...