NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Thursday, July 05, 2012

Jom Belajaq Loghat Utaqha


sumber : images.google.com

Hari ni NAL nak kogsikan beberapa perkataan utara untuk korang semua belajar. Actually lohgat utaqha ni, senang nak sebut. Tapi kadang-kadang, NAL sendiri tak faham beberapa perkataan sebab Langkawi tak la sepelat mana dan mungkin perkataan tersebut jaran diguna pakai.

Jom kita sama-sama belajar 5 perkataan dalam loghat Kedah atau utaqha..

1) seneghih [se.ne.ghih]  = selisih
  • Amboi, Hang seneghih ngan aku kat KL hari tu buat tak tau ja noh!

2) cemuih [ce.mu.ih] = bosan
  • Cik putih ngan Vics dah cemuih dengaq pak chaq dok beletiaq.

3) teqhebe [te.qhe.be] = lastik
  • Kepala pengadil habih bedaqhah sebab kena teghebe dengan peyokong Kedah yang tak puas hati.

4) beghemba [be.ghem.ba] = bersaing, berlumba
  • Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, satgi qetha belah apa pun tak boleh.

5) hinggut [hing.gut] = goyang
  • Oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi, maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda akan lughuh.
p/s : selamat belajar !

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

24 comments:

Boni JLL3 said...

walaupun kampung aku kat bagan serai, tapi aku hanya tau cemuih tu je.. yang lain aku tak dapat tangkap.. ni betul2 pekat ni..ehehe

NAL said...

@Boni JLL3 :

haha.. macam yang aku cakap, kalau dah lama atau jrg digunakan, kita sendiri lupa.. sure la pekat habis.

Nurlyla said...

bgus.. skrang ni sye kat utara ni :)

hairy said...

haha xpyh bljr dh tau..hahaha

cendol said...

belajaq loghat utaqha nooo..haha
Cendol tau 2 prkataan je.cemuih dgn beghemba.
tp prkataan first yg Cendol tau pungkok.haha :p
btw,tenkiu follow,Cendol follow sini jugak :)

Tihara said...

mak akak org perak utara..jad nak sama je dgn percakapan dgn kedah dan penang...tapi no 3 tu akak tak penah dengaq plak...satgi nak p tanya mak :)

[PCL] said...

salam geng2 utagha...bebila bole kita sbg2 sakan...

9n0L4 said...

hehe. sume nye ade uihhhhh kat belakang kan. ;)

NAL said...

@Nurlyla :

Manfaatkan sebaiknya ok..

NAL said...

@hairy :

orang penang kan?

NAL said...

@cendol :

hahaha..awat perkataan tu yang mula2 belajaq? :)

NAL said...

@Tihara :

teghebe la kak. Lastik tu orang sini sebut teghebe.. :)

NAL said...

@[PCL] :

Insha Allah PCL kalau ada kesempatan untuk berjumpa :)

NAL said...

@9n0l4 :

tak semua la tapi kebanyakkannya ada..

cendol said...

selalunye kalo prkataan huduh2 ni sng tangkap haha..tengok org tulih dlm fb.then tak tau ape tu pegi tnye mak.tak pasai2 kene marah.ayoo haha

NAL said...

@cendol :

ahaha..yang huduh2 cepat ja tangkap noh..

Iza Zaty said...

tudiaaa , bahasa utama mai .
satgi buat part 2 nohh ><

NAL said...

@Iza Zaty :

part2 ? tengok nanti mcm mana :)

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

susah nya nak ke sebut.. susah dr bahasa trggnu lagi.. ye ke dok? haha

NAL said...

@вʋввℓɛ ρσρƨ :

Entah la. kena tanya orang ganu la. NAL rasa senang je :)

Waalid5035 ™ said...

haduu..oghang ganu cakak utagha...mau berlipat patblas lidah chek...hu hu hu...

Jemputlah Kawan2 : Memejam Mata Di Helaian Akhir Buku Catatan

NAL said...

@Waalid5035 ™ :

haha..owh Waalid oqhang ganu..best la dapat makang kepok gete selalu..

MISS Z BERCELOTEH said...

hinggut tu lbh kurang je dgn bahasa bangsa miss z iaitu bangsa Brueni...
hinggut= goyang,kalau bahasa brunei
beringgut..

NAL said...

@MISS Z BERCELOTEH :

ye ke? NAL tak pernah tahu tentang bahasa Brunei..

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...