NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Friday, June 22, 2012

Islamic | Jelasnya Kesalahan Orang



Adakah kita asyik mengintai ?

Kadang-kadang kita terlupa yang kita asyik bercakap mengenai seseorang. Mungkin baik dan mungkin juga disebaliknya. Kalau yang baik tu boleh la dijadika ikutan, tapi kalau yang sebaliknya tu jadikanlah pengajaran. Tak salah kalau kita belajar daripada kesilapan orang lain.

" Kita sibuk mengata akhlak orang tapi kita lupa menjaga akhlak kita ! "

" Kita asyik sangat cari kekurangan org lain sedangkan kekurangan diri kita sendiri masih banyak lompongnya ! "

" Kita selalu mentertawakan kebodohan org lain sedangkan kita lupa kebodohan diri sendiri ! "


Nak cakap memang mudah tapi apabila kena kat batang hidung sendiri, baru kita rasa. Benda paling mudah adalah dengan meletakkan diri kita kat tempat orang tu. Banyak contoh yang biasa kita lihat atau dengar. Dalam drama-drama Melayu pun banyak.






" Eh, Kiah ! Kau tahu tak anak Pak Samad kahwin free semalam ? "

" Jenah, kau tahu tak anak jiran kau tu dapat 2A je ! Tu pun A- je. "

Benda-benda macam ni dah memang common thing pun. Tapi selagi kita sentiasa beringat, NAL pasti kita boleh jauhi sikap sebegini. Cantik dalaman, cantik la luarannya. Paling penting, ia akan mencantikkan lagi peribadi kita.




Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain. (Maksud Al-Quran/Al-Hujurt: Ayat 12)

Tunaikan amanah kepada orang yang mempercayaimu dan jangan engkau mengkhianati orang yang mengkhianatimu[HR. Bukhari] 




p/s : sekadar renungan bersama...

Korang kreatif? Cipta hadiah korang sendiri

26 comments:

Misz Mieza said...

Banyak manusia jenis cani kat luar sana tu.. Naik penin kadang2 bila tengok ragam & perangai orang cani.. -_-#

hairy said...

haha ini adlah ragam manusia....mmg ada dkt dunia nih...ehekk

Zul De Alexis said...

benda nie lah yg selalu dilakukan. nice!....

ikaa sharin said...

benda benda ni semua dh clishe dlm kalangan masyarakat sekarang . ohsem !

#maaf , gua terfollow blog ohsem lu :)

Tihara said...

cakap yg baik tentang org lain takpe tp cakap yg buruk tentang orang, habis semua pahala kita dapat kat dia tanpa kita sedari...

Harith Iskandar said...

orang yang suka intai tu nanti tumbuh ketumbit kat mater..ekeke :p

Yumida said...

nice sharing..moga hadis tersebut memberi peringatan buat kita...aah..baik kita lihat kekurangan diri di samping memperbaikikan lg kannn...

jenguk sini:

http://umikasum.blogspot.com/2012/06/peneka-tepat-jom-teka.html

Sarah Mohd Saleh said...

betul2.melayukannn penuh sikap begituuuu.tp xreti nak perbaiki diri sndrey

cendol said...

oh nicee!! pringatan yg bagus..
kalau baik org nya,maka baik la tutur kata nya.makcik yg mengumpat tu boleh kasi pelempang seliang . *ok Cendol jahat .

::dEyb:: said...

peringatan yang bagus utk semua...jangan sibuk mengata orang, cermin diri dahulu ;)

NAL said...

@Misz Mieza :

betul tu awak.

NAL said...

@hairy :

memang susah nak dibuangkan sikap ni.

NAL said...

@Zul De Alexis :

Siapa2 pun penah buat ?

NAL said...

@ikaa sharin :

Setuju. thanks follow blog wa..

NAL said...

@Tihara :

Setuju dengan akak..

NAL said...

@Harith Iskandar :

keluar topik la..hahaha
betul juga tu :)

NAL said...

@Sarah Mohd Saleh :

Kena ada penggerak rasanya, baru boleh berubah..

NAL said...

@cendol :

ala, makcik2 memang mcm tu..ehehe

NAL said...

@::dEyb:: :

betul tu. beli cermin tgk diri,

NAL said...

@Yumida :

Betul tu. Wah, ade surprise ke ni :)

Rozuan Ismail said...

setuju sgt dgn entri ni. jangan bukak aib org, kelak org bukak aib kita

NAL said...

@Rozuan Ismail :

Sokong PCB..

9n0L4 said...

skali kite ngate org, 10 kali org ngate kite. ;)

NAL said...

@9n0L4 :

itulah kenyataannya..

ctk said...

manusia yang xreti jaga mulut cmni lah :)

NAL said...

@ctk :

Tepat sekali..

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...