NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Tuesday, August 31, 2010

"mY f!RsT pOeM"

"EPISOD SUKA DUKA KEMERDEKAAN"

PEMIMPIN TANAH MELAYU
Hari ini tanah melayuku merdeka!
Hari ini tanah melayuku bebas!
Bebas dari penjajah,
Bebas dari kezaliman.

PENJAJAH
Tanpa kami tanah engkau tidak merdeka!
Tanpa kami tanah engkau tidak maju,
Dan tanpa kami tidak mungkin kau hidup aman,
Apa yang kau mampu lakukan? Apa? Apa?

PEMIMPIN TANAH MELAYU
Ciss!!!
Kau penjajah,
Hanya tahu mengambil kesempatan,
Hanya tahu hidup senang,
Namun hasil dari tanah ini dirampas, mengapa? mengapa?

PENJAJAH
Usah kau mencerca,
Usah kau menghina,
Aku sudah perkenalkan slogan-sloganku,
Ini semua untuk kesenangan rakyat kau,
Tetapi ditolak, ditentang!!
Kau yang tidak berfikir.

PEMIMPIN TANAH MELAYU
Penjajah durjana!!
Dusta!!
Usah kau berkata-kata manis,
Aku berani menumpahkan darahku,
Aku sanggup pertahankan tanah airku,
Dan aku sanggup menghalau penjajah seperti kau.

PENJAJAH
Ah…!!
Apa yang kau ada?
Hanya senjata lupuk ditelan zaman,
Aku penjajah!
Senapang..bom..kepunyaanku,
Aku boleh menembak rakyatmu,
Aku bisa menewaskan askar-askarmu,
Tanpa pertumpahan darah,
Darah bangsawanku tak layak tertumpah di tanah usang ini.

PEMIMPIN TANAH MELAYU
Pergi kau!!
Mampus kau!!
Tanah airku tetap merdeka sampai bila-bila,
Ayuh semua laungkanlah,
Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Nukilan,
Mohamad Hamizan Halim,
6 Rendah 1,
SMK Tunku Putra, Langkawi
[ 30 OGOS 2010, 9.00 PAGI ]

2 comments:

arjuna said...

menarik.

pertinam 2010/2011 said...

suka2..!!hahah..
sgat grang orw..keep it up~

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...