NAL's Followers

NAL's Nuffnang

Tuesday, March 27, 2012

Masalah Remaja | Siapa harus dipersalahkan ?


Selepas baca beberapa artikel dalam senaskah majalah, NAL terus dapat menaip entri ni. Masalah remaja sering disajikan dalam setiap media. Persoalannya, siapakah yang harus dipersalahkan?

Ibu Bapa

Adakah ibu bapa adalah penyebab kepada masalah berkaitan remaja? Tidak dinafikan bahawa ibu bapa sekarang kebanyakannya dua-dua bekerja lantaran kos hidup yang semakin meningkat, namun bukankah semua itu untuk anak-anak juga?

Rakan-rakan

Pengaruh rakan sangat besar terhadap diri individu. Keupayaan memilih rakan akan menentukan kita baik atau jahat. Jika baik rakan yang dicari, maka baiklah jua diri kita dan sebaliknya. Adakah rakan yang kita kenali mampu mengubah hidup kita?

Diri sendiri

Ada juga orang cakap,
 'tak yah dok salahkan orang lain, dah ang sendiri yang nak'
Mungkin diri sendiri patut disalahkan. Walaupun kita memerlukan medium untuk menggerakkan perubahan diri kita, namun jika tiada keinginan untuk berubah, tak guna juga. Betul tak?

Allah sudah menentukan segala-galanya..

Pendapat korang? Siapa?

Sumber gambar : Incik Google & Kakcik Fb


18 comments:

shazwan: said...

ibubapa slah. remaja itu sendiri jgk salah .

Sarah Mohd Saleh said...

slh diri.jgn slhkan ibu pregnant.heehe

hyz said...

salahkan diri sendiri lah. dah beso, dah ada akal, pikir sendiri mana baik mana tak...

Senorita Ara said...

sendiri yg pilih utk melakukan kesalahan.. xkn nk salah org lain kot.. huhu

NAL said...

@Shazwan :

ibu bapa?hurmm

NAL said...

@SarahMohdSaleh :

betul..penat ibu mengandung & melahirkan

NAL said...

@Hyz :

That's the best bro Hyz ^^

NAL said...

@SenoritaAra :

manusia memang mcm tu..sama la mcm pepatah indonesia, " mana mungkin maling mahu ngakuk kalo dia mencuri "

aReLaN said...

dua2 salah.ibu bapa skang terlalu pentingkan keje banding ngan anak2.memang betul diorang keje demi keluarga tapi kena ingat mana yang lebih utama kan.anak2 skang ni pon satu.makin terdedah ngan pelbagai pengaruh luar.hmmm

AkmaFaizal said...

Tak taulah nak salahkan sape...Syaitan harus dipersalahkan sebab menghasut anak adam kat muka bumi ni..cengitu??? Kalau dh buat salah tu, rasenye sempat lagi kot nak bertaubat sebelum terlambat/mati. Maka berdoalah utk kebaikan diri di masa hadapan...yg penting kena pk sendiri nak masuk syurga ke neraka... Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua agar menjadi manusia yg berguna di dunia n akhirat..Amin

H.S said...

bagi saya ,masalah kekurangan ilmu lah punca masalah remaja.tak kira la,ilmu agama atau ilmu dunia.dua-duanya memainkan peranan.

dan untuk mendapatkan ilmu ini pula,ibu bapa dan anak itu sendiri la yang perlu mencarinya.media juga harus membantu . :)

Miss Purple Ungu said...

sama2 salah...
ibu bapa yg tlampau sibuk sehingga mengabaikan anak2
so anak2 pun mudah la tpengaruh ngan dunia luar sbb kurang bimbingan dr ibu bapa

NAL said...

@aReLaN :

betul juga tu..remaja mudah dipengaruhi sekarang ni

NAL said...

@AkmaFaizal :

thanks atas pendapat tu..semoga kita mampu mencapainya. Amin.

NAL said...

@H.S :

didikan agama memang penting..tambah2 zaman it sekarang ni ^^

NAL said...

@MissPurpleUngu :

setuju..Thanks atas pandangan yg diberikan ^^

si kiut lavender said...

diri sendiri yg salah
teruk macam mana pun institusi keluarga tuh

kalau ada akal fikirlah mana baik mana buruk

NAL said...

@SKL :

setuju sekali dgn SKL..

LIVE from BONI KACAK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...